עלייה חדה במחירי השכירויות בארץ- עלייה וקוץ בה ואולי גם הזדמנות

'מסיבת החלפות' אצל יעלי. ארבע חברות נפגשות במפגש הבוקר השבועי שלהן על קפה וסיגריה ומנסות למצות כל בדל שאיפה .. ( מה לעשות? גם לסיגריות היום, צריך משכנתא). מדברות על 'הישרדות' בריאליטי ועל הישרדות בחיים, על אסטרטגיות, על שטויות מצחיקות של בנות וגם על עליות. ואם עליות, אז איך לא, גם על גברים, שאי אפשר איתם ואי אפשר בלעדיהם. מה שבטוח, כולן מסכימות, שאי אפשר בלי העליות החדות שלהם שגורמות לנו, איך לומר, להישאר מסופקות ולהפסיק להתלונן עד הפעם הבאה..

אבל לא כל עלייה היא בשורה משמחת. העלייה הדרמטית במחירי השכירויות בתל אביב, עלייה של כ-15%, גזלה לנו את כל הההנאה. אתם שואלים מדוע?  שוכרים רבים המתינו לירידת מחירי הדירות לקנייה ולהקלות ברכישה ובינתיים הביקוש לדירות מושכרות עלה ומחירי השכירויות זינקו מעלה.

כמו בכל קושי, גם בקושי הזה ישנה הזדמנות. בעקבות העלייה במחירי השכירויות ירדו מחירי הדירות לקנייה בחודשים האחרונים, גם אם ירידה קלה , והורחבו ההקלות בעת רכישת דירה.

ישנו שחקן נוסף בשוק הדירות, שיש להתייחס אליו בבואנו לבחון את הסיבות לעלייה במחירי השכירויות בארץ – רוכשי הדירות להשקעה. גזירות הממשלה, העניקו, אמנם, הקלה במס הרכישה בעת קניית דירה, אך הטילו מס גבוה יותר ברכישת דירה נוספת שהיא בבחינת, דירה להשקעה. כוונת הרגולטור בצעד זה הייתה, לצמצם את פעילות המשקיעים בשוק, במטרה להגדיל את היצע הדירות לזוגות צעירים. התפיסה , הבעייתית ייאמר, היא שהמשקיעים הם הסיבה העיקרית לעליית מחירי הדירות וכי נתח הדירות להשקעה המהווה 33% מסך העיסקאות בשוק, הנו גבוה מידי.

ומי הם אותם משקיעים שמנסים להפוך אותם ל'אויב כלכלי' של הנדל"ן? טייקונים?מיליונרים עם אג'נדה לגזול דירות מזוגות צעירים? לא ולא! המשקיע הממוצע הוא בן מעמד הביניים שצבר הון עצמי ורוצה להשקיע אותו בחוכמה. הוא רוכש דירה להשקעה, בליווי וייעוץ של מומחה משכנתאות, מממן אותה מדמי השכירות ויוצר לעצמו תוכנית חיסכון, אופק כלכלי. רוכשי הדירות להשקעה הם אלו שמאפשרים לשוק ההשכרה להתקיים.

וכך לצערנו, הכבדת נטל המס ברכישת דירה שנייה, מבריחה שיעור ניכר מהמשקיעים, תוך שהיא מונעת אלטרנטיבות כמו דיור מוזל להשכרה. עקב הירידה בהיצע הדירות להשכרה, נוצרה עלייה חדה במחירי השכירויות.

ישנו כלל בנדל"ן שאומר כי כל דירה להשקעה היא גם דירה להשכרה. בהרחקת משקיעים מהשוק, הממשלה מביאה בעצמה לעלייה במחירי השכירויות. הלא ישנן אוכלוסיות חלשות שאינן יכולות לרכוש דירה גם אם תהיה ירידה של 5% במחירי הדירות. האוכלוסיה הזו צריכה דירות להשכרה, שמי שיכול לספק אותן הם המשקיעים.

אז איפה בכל זאת ההזדמנות?

בכדי לעודד משקיעים לרכוש דירות ישנן עיריות, כגון עירית בת-ים, המנסה למשוך אליה משקיעים בשל מחירי דירות נמוכים יחסית, שהן עדיין אטרקטיביות בשל הקרבה לתל אביב. משקיעים רבים רוכשים דירה בציר הרכבת הקלה, השכונות הוותיקות ובמתחמים המיועדים לפינוי בינוי. דירות כאלו מתאימות לצעירים המשכירים אותן, שמעוררים את חיי השכונה ומעלים את ערך הדירות. גם המשקיעים מרוצים וגם העירייה, שעבורה המשקיעים הנם 'מנוע התחדשות שמצעיר את העיר'.

להגדלת הכנסות המדינה ממיסוי נדל"ן יש דרכים אחרות, כגון: השבת מס הרכוש לבעלי הקרקעות שלא בונים עליהן, או הטלת מס גבוה על דירה שנייה שאינה מאוכלסת וכך יוצרים הבדל בין תושב חוץ שמחזיק בדירה לבין משקיע שמשכיר אותה.

פלא שהמחאה מתעוררת שוב?  החלטנו ללכת למחות בכיכר, אבל בינתיים יש סייל סוף עונה מטורף בכיכר אחרת, אז אני זורמת כי הביקוש גדול מההיצע..